Praag, reis en eerst kennismaking - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Brigitte en Gied - WaarBenJij.nu Praag, reis en eerst kennismaking - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Brigitte en Gied - WaarBenJij.nu

Praag, reis en eerst kennismaking

Door: Brigitte en Gied

Blijf op de hoogte en volg Brigitte en Gied

07 April 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Het is vrijdag 30 maart 2012 05:00, de wekker op Gied's telefoon maakt ons abrupt wakker. We hebben nog drie kwartier de tijd voordat Yvonne en Gerrit er zullen zijn. Even langs de badkamer en dan naar de keuken om proviand te maken voor onderweg. De krant komt ook al, handig voor onderweg (sorry Tim !). Even later arriveren Yvonne en Gerrit. Nu wordt het spannend, gaat de bagage allemaal wel passen in onze auto ? Al snel wordt duidelijk dat er meer dan voldoende ruimte is voor rolstoel en koffers. De dakkoffer kan er dus af, scheelt reistijd (kunnen sneller rijden) en brandstof. Binnen een mum van tijd hebben Gerrit en Gied de dakkoffer gedemonteerd en vertrekken we richting Oma. Zoals verwacht staat oma al helemaal klaar en 06:10 verlaten we het woonerf waar ze woont, richting Enschede. Het eerste deel van de reis verloopt voorspoedig en na goed twee uur rijden hebben we er al bijna 250km op zitten (ruim voorbij Osnabruck.Tijd voor een kop cappuccino of koffie, waar we ruim de tijd voor nemen. De volgende etappe voorloopt iets minder voorspoedig door een aantal 'Baustellen' onder andere door een auto die een wiel verloren heeft, en die maar liefst 16 minuten tijdverlies oplevert. Rond 12:30 uur hebben we Magdenburg en Liepzig achter ons en stoppen we in het dorpje Grimma voor een tweede break. Het centrum van het dorpje ziet er gezellig uit, helaas vinden we geen geschikt restaurantje. Dan maar terug richting 'autobahn' naar de bekende 'M' voor een gemengde salade voor de dames en een ham-/chickenburger voor de heren. Nach 45 minuten gehts wieder weiter. Gerrit vraagt zich af of het niet tijd wordt dat ons voertuig ook wat te drinken krijgt. Voorlopig is dat nog niet nodig, als het moet, dan halen we zelfs Praag nog met één tank (!). Net voor de grens verlaten we even de snelweg om het voor Tsjechie verplichte 'autobahnvignet' te kopen (10 dagen voor € 12,00). Het loket voor de PKW's is gelukkig open, de LKW-fahrer hebben pech, hun loket is gesloten. Weiter geht's. Na de grens een forse afdaling door de nodige tunnels en langs een aantal grindbakken. Aangekomen in het dal gaat het verder over een provinciale weg, we moeten aansluiten achter een 'schwertransport' dat veel moeite heeft met de slingers in de weg en al helemaal met rotondes. De snelheid is er helemaal uit en we besluiten onze reis kort te onderbreken om Tsjechische Kronen te pinnen in een aangrenzend dorpje. Na 2 geslaagde PIN-transacties gaat het weer verder richting Praag. Het verkeer gaat weer iets vlotter en na een paar km zitten we weer op de snelweg. Toch maar even tanken, want de brandstofmeter begint nu toch aardig in het rood te gaan. Kort daarna rijden we Praag binnen, een prachtig gezicht, al die kleurrijke gebouwen in een heuvellandschap. Om bij ons hotel te komen moeten we van noord naar zuid door Praag en op vrijdagmiddag gaat dat behoorlijk moeizaam. De navigatie doet zijn werk perfect en om 16:20 stappen we uit voor de hoofdingang van ons hotel 'Panorama'. Het hotel doet zijn naam eer aan, want het telt 24 verdiepingen. Gelukkig voor Oma bevinden onze kamers zich slechts op de 8e. Nadat we ons wat hebben opgefrist en gerust vertrekken we even na zessen richting Metro-station, 5 minuutjes lopen. Na enig zoekwerk en kaartjes gekocht te hebben, stappen we vervolgens diep onder de grond in de Metro richting van het Centrum, om voor Brigitte en Gied de startnummers op te halen voor hun halve marathon morgen. Onderweg moeten we overstappen op een andere lijn en daarvoor moeten nog véél verder de diepte in. Knap staaltje bouwkunde, petje af ! Na alles bij elkaar 20 minuten zijn we op de plaats van bestemming, waar onze starnummers klaar liggen. We lopen (Oma rijdt) via de 'Oude Stad' met prachtige historische gebouwen en gezellige eet- en drankstandjes, het is net een 'Weinachtsmarkt', op zoek naar het Italiaans restaurant uit ons ANWB-boekje. Dat vinden we niet, maar wel een Pizzeria waar het goed toeven is. Rond 21:30 vinden we het tijd worden om weer richting ons hotel te gaan en anderhalf uur later rollen we moe maar voldaan in bed, onderweg naar morgen.